I en regnskog nedanför en glaciär

Det spöregnar ute! Inte så konstigt då vi befinner oss i en regnskog i en liten by som heter Sant Josef. Tittar man upp i bergen ser man en världens snabbaste glaciär!

Vi har en så länge varit i;

Kaiteriteri, där vi mest satt och göttade oss på den fina stranden och längtade efter att få segla!

Westport, som förr var en stor guld utbrytarby. Nu var det bara en skitig liten by där det inte fanns något att göra. Vi såg dock en cool fågel som heter Weka.

Punakaiki, där det fanns de kända Pancake rocks! Världens häftigaste ställe! Väldigt mysigt.

Lake Mahinapua, mitt ute i ingenstans bor vi på en pub som heter Pool Pub och ägdes av den 86 år gamla Les! Där var det superhero party!

Frans Josef, här vi nu. Här finns världens snabbaste glaciär och nedanför är det en stor regnskog där det regnar mer än i Amasonas! Här är det också störst risk i hela världens för världens största jordbävning! Lite läskigt.
Vi åkte till en fin sjö och paddlade i regnskogen, as coolt!

Imorgon åker vi med Kiwi!

Imorgon åker vi tidigt med bussen Kiwi Experience!
Vi börjar med södra ön och kommer till dessa ställen:

Kaiteriteri - där det finns finns en jättefin strand!

Westport- där det finns väldigt fina berg!

Lake Mahinapua - där det är mycket om man är intresserad av historia och kultur!

Frans Josef - där det finns glaciärer!

Wanaka - där det finns en jättefin sjö!

Queenstown - som är en stor fin stad man kan hoppa bungy jump bl.a.

Christchurch - trädgårdstaden!

Kaikoura - är känt för sitt djurliv!

Picton - här finns det mycket sälar!

Detta är beräknat att ta ca. 10 dagar! Sen är vi hemma igen i Wellington, då är planen att söka jobb för att sedan åka vidare med våran busstur på nordön!

Wellington botanic garden

Vet inte om det heter botaniska trädgård på svenska men igår var vi iallafall i en stor trädgård. För att komma dit kan man gå upp för många backar eller så tar man en cable car (som är en av Wellingtons stoltheter) upp för en backe och så kommer man till en väldigt vacker utsiktsplats över Nya Zeelands huvudstad.

Vi valde igår att gå till rosträdgården som var väldigt fint. På vägen dit fick man se massa olika sorterts träd som finns i Nya Zeeland. Ena konstigare än det andra!

Just nu blåser det väldigt mycket här! Känns som man kommer blåsa bort! Men det är ändå varmt och soligt, det är ju skönt. Nu ska vi laga spagetti och körtfärssås till middag!

Ha det bra!

Vandring längs Wellingtons kust

Idag bestämde vi oss för att gå 30km från Island Bay (där vi bor) in till centrum av Wellington. Fast istället för att ta raka vägen så tänkte vi gå längs kusten. Alexander beräknade att det skulle ta ca. 3 timmar... vet inte riktigt hur snabbt han hade tänkt gå men det tog oss från 10:00-16:00 och vi gav upp efter att vi gått nästan hela vägen, vi hade kanske 5km kvar.

Men det var en grymt fin tur! Och nu är vi grisrosa på grund av den starka solen som lyst oss i nacken hela dagen. Vi kommer även att ha en fruktansvärd träningsvärk imorgon också! Ser fram emot den...
Om ni undrar om skylten nedan så nej, vi har inte sett några pingviner än. De kommer bara fram på stränderna när det är mörkt. Så någon dag ska vi gå ner till standen och se världens minsta pingviner gå iland efter en lång dag simmandes i havet efter fisk.

Te Papa

Sitter på Wellingtons stolthet Te Papa som är ett gratis museum om Nya Zeeland. Här får man reda på allt om Nya Zeeland från natur till historia och konst!

Det är fåglar och spindlar överallt!

Idag när vi vaknade så satte vi på svt play och tittade på finalen av Melodifestivalen. Måste säga att det var helt ok låt som vann.

Sedan vilade vi lite en stund (vi är fortfarande helt döda efter flygresan och de flesta säger att det kommer ta en vecka ungefär och vakna till liv igen) och åt lunch. Fick bli lite resten från gårdagens tacos!

Vi gick en liten runda efter lunchen på stranden/vid havet i det fina varma vädret!

Huset vi bor i

Äntligen framme!n

Efter massa strul är vi äntligen framme!
Som jag skrev i det förra inlägget så var vi tvugna att ha ett amerikanskt visum för att vara 2 timmar på deras flygplats. Det visade sig vara den lätta biten. För när vi kom till Auckland så var vi tvugna att hämta ut vårat bagage och gå igenom en x-ray maskin osv. Detta tog sin lilla tid och vi hade väldigt kort om tid på oss att ta oss igenom och sedan gå jättelångt med våra tunga väskor till nästa flyg. De roppade upp oss i högtalarna och vi fick svettiga fråga massa personer om vart vi skulle!

Tillslut blev det ändå rätt och det kan inte ha varit många minuter innan planet åkte iväg!

Vi kom ändå fram och fick sova i några timmar innan vi åt middag (grillat! Gott!) hoss Eva och hennes familj.

Här är utsikten igår från våran tomt! Och en vandrande pinne som befann sig på altanen!

I LA och väntar på att få gå ombord!

Sitter nu i LA och väntar. Det var lite läskigt om vi skulle få åka med flyget hit. För när vi skulle få våra bording-pas så får vi reda på att vi måste ha visum för att kunna åka med flyget då det mellanlandar i LA. Så vi fick lite panik! Men vi fick hjälp av en snäll tant och satte oss vid en dator och fixade det. Himla tur att det gick att fixa snabbt. Fy skäms på Flygstolen som inte meddelat något om detta! Dåligt! Men det löste sig och tanten fixade bra platser till oss på flyget, då vi fick flyga första klass första biten! Nu blir det andra klass resten av resan men det gör inte så mycket. Tittade på Röjar Ralf och Pi på flyget! Väldigt bra filmer! Pi var verkligen en film man gråter på! Ha det bra! Nästa gång ni hör från mig är vi i Nya Zeeland! WOHO!!

Kommer ju inte kunna somna ikväll!

Allt är färdigpackat!
Imorgon ska jag upp halv 8, duscha, hämta Alexander, checka in bagage osv. Sen väntar 40 timmars helvete!

Har lite fobi för att flyga... Kan verkligen inte förstå varför folk tycker det är kul!

Jaja ska försöka sova snart. Måste se klart på ett spännande tv program först.

Fixat annonserna!

Nu har Frida hjälpt mig med att fixa annonserna, vet inte vad jag gjort för fel haha, men nu ser det mycket bättre ut!

Så klicka på annonserna så får jag pengar! Och pengar är bra!

Jag har också checkat in online den första biten till morgondagens resa! Kunde inte checka in mer av någon anledning... Jobbigt. Hoppas det löser dig imorgon.

HAHA! Jag dör!

På färjan mot skogen!

Då sitter man på färjan igen på 290 och ska till Alexander för att hjälpa han packa för det klarar han inte av själv haha!

Nej men det är faktiskt svårt att packa och veta vad man ska ta med sig. Vägde min väska igår och fick ett resultat av 15kg så det känns bra! Vill inte ta med mig så mycket då jag vill ta med mig mer hem.

Sen tänkte jag växla pengar på Forex också. Får se om man hinner med det annars får man väll ta det på flygplatsen.

Glace au four

Lite 80 tals efterrätt fick det bli idag! Värdens godaste efterrätt också!

Tårtbotten med glass och frusna bär med marängtäcke över som man kör in i ugnen tills marängen blivit lite brun.

Resultatet blir en krispig botten med kalla bär och glass och varm maräng.
Testa om du inte har ätit detta innan! Ett måste!

Packningsdax!

Har gjort massa saker idag! Sätt in saker i båten, som håller på att säljas. Håller tummarna för det!

Har också börjat packa och är nästan klar! Det svåraste var att bestämma vilka skor som ska få följa med... Har för mycket skor!!

Hittade lite fina bilder/minnen på Sofias dator!

Sofia dax i Alingsås!

Hoppas jag kör rätt!! Håller tummarna!

Lösning på denna banan??

Kan inte somna så spelar lite Cover Oragne! Men har fastnat på bana 97 och kan inte gå vidare till nästa "värld" om jag inte klarar denna!!

Hjälp mig!! Haha!

Fixat lite annonser!

Tror jag fått till att fixa lite annonser på bloggen nu. Detta har många andra bloggare också använt, jag hoppas nu att många kommer klicka på dessa annonser (som är längst upp på sidan) så jag får massa pengar!

KLICKA PÅ!! Haha!

Annars har jag inte gjort så mycket idag, har åkt till apoteket och handlat lite allergitabletter osv. Har också lämnat in min senaste tidsraport för vikariepolen.

Just nu tittar jag på Scary Movie 4 som går på 5:an. Ska snart åka och hämta Olivia hos "93:orna" som vi kallar hennes nya "gäng" för!