Taranaki dag 3 och 4

Efter att vi gått runt i parken på den östra sidan körde vi vidare till den norra delen av parken. Där hyrde vi ett rum i en stuga uppe på berget (vilket var SVIN KALLT!). Vi var själva i stugan och under hela natten spöregnade det och blåste jättemycket! Dagen efter går vi en liten promenad, vi hade tänkt gå lägre men det började komma in oväder så vi vände.

Efter detta åker vi vidare mot Palmerston North där vi går på ett museum och bor på ett motell med bubbelbad i rummet! Självklart badade vi!

Efter en god natts sömn åker vi hemmåt mot Wellington men stannar på Mt Bruce National Wildlife Centre (där vi såg en vit Kiwi fågel och massa andra hotade fågelarter bla Kokako) och Stonehenge Aotearoa.

Taranaki dag 1 och 2

Vi har nyss kommit hem ifrån våran bilresa till Taranaki och Egmont National Park

Det var väldigt läskigt att köra på fel sida vägen men bilen var automat så det gjorde det hela mycket lättare! Vi överlevde hela vägen till Nya Zeelands västra udde på norra ön. Vi körde hela vägen upp till Egmont National Park som är ett stort runt område runt det 2518m höga berget Mt Taranaki

Första dagen så var det bara att köra de 4 timmarna i spöregn upp till parkens östra del där vi mötte parkväktaren som var väldigt snäll. Vi bodde denna natten på ett Motel nere i staden Stratford. Dagen efter gick vi en rutt i parken och fick vada över forsar och se massa vattenfal. Det var också sjukt fint väder så man fick se bergstoppen vilket var otroligt vackert!

Anzac day

Idag är det röd dag här i Nya Zeeland. Anzac day heter denna dagen. Har ingen aning om vad det är för dag men alla är iallafall lediga.

Våran plan idag är att vi ska köra bil upp till ett naturreservat här på nordön. Egmont National park är ett stort område på västra nordön med ett stort snöigt berg som är en gammal vulkan i mitten. Hoppas det är lika fint som det låter!

Wellington Zoo

Vi åkte till Wellington Zoo idag och fick se massa djur, väldigt mysigt zoo och alla djur där är uppfödda där eller kommit dit då de varit skakade. Vi fick se allt från Kiwis i mörker till att mata giraffer med löv.

Efteråt gick vi till Te Papa och åt lunch och köpte presenter som vi snart ska skicka hem i ett paket. Ikväll bli det premiär för Iron Man 3. Ska bli spännande! Imorgon kör vi bil (då vi fått låna Eva och Sven-Eriks bil) och ska vara borta hela helgen. Förhoppningsvis hinner vi planera vart vi ska åka!

Dagens plan!

Idag är planen att åka in till Wellington Zoo och titta på massa djur, efter det så ska vi gå och titta på Iron Man 3 som har premiär idag.

Just nu sitter vi och äter frukost och kollar vädret för idag, ser ut som om det ska bli bra väder (ta i trä!).

Konstigt men kul!

När vi varit här i lite över en månad så har vi plockat upp lite roliga saker som de säger här i Nya Zeeland, dessutom har jag köpt en rolig bok som heter "The Beaut Little Book of New Zealand Slang":

Kiwi - en nya zeeländare

Sweet As - grymt/okej

Silent Policeman - väggupp

Ossie - Australienare

Kia Ora - Maori för lycka till

In the nick - naken

Up the duff - Gravid

Use a five-fingered chequebook - snatta

Detta är bara några roliga saker de säger här nere!

Oj oj oj!

Okej så jag har inte bloggat om något på väldigt länge nu men jag har haft fullt upp med att söka jobb och fastnat framför Gilmore Girls som Alexander tvingat mig se och som jag sedan tyckte var grymt bra!

Så det har inte hänt så mycket förutom att vi har köpt en stor filt och myser med och igår var vi på kräftskiva med Eva och Sven-Erik och deras kompisar! Det var supertrevligt och alla var väldigt snälla mot oss så det var snällt att vi fick komma. Gott var det också.

Klockan är snart 11 och vi ska äta frukost nu. Planen idag är att gå och handla och kolla upp lite ställen i närheten av Wellington som vi kanske ska åka till nästa helg då vi kanske får låna Eva och Sven-Eriks bil.

Det regnar och är kallt här nu! Inte så roligt men hoppas det blir bättre snart men man vet aldrig.

Det var allt!

Så nu nedanför har ni hela våran resa runt sydön och det har varit en grymt fin resa! Nu är vi hemma i Wellington igen och jag ska börja jobba redan idag! Med var får ni reda på senare.

Kaikoura

Efter en natt i Christchurch åker vi vidare mot Kaikoura. Vi tog tyvärr bara en bild i Christchurch då det inte alls var särskillt fint. Denna stora staden var nämligen med om en jordbävning 2011 och har ännu inte hunnits byggas upp. Så det var mycket ruiner och läskiga gränder.

Kaikoura (betyder äter fisk) är iallafall en väldigt fin liten by som lever på turism och fiske. Många åkte här ut med en båt för att simma med delfiner och sälar som det finns mycket av här. Men vi stannade och åt en supergod pizza på stranden, då blev Alexander även attackerad av ett stort kryp och vägrade sätta sig igen.

Rangitata Rafts - Forsränning

Efter en blåsig natt i skräckhuset blir vi upphämtade 1 timma för sent av Bill som ska köra oss till Rangitata Rafts! Alla vi svenskar var grymt taggade och väldigt hungriga då vi inte fick den frukost vi blev utlovade i tid. Men så kan det va.

När vi kommer fram får vi lunch och våtdräkter med hjälm och massa annat fult man skulle ha på sig!

Att forsränna var verkligen askul! Lite läskigt men superkul! Verkligen något alla borde testa på (om man inte är rädd för vatten, då är detta inget för den personen)! Det går inte riktigt beskriva med ord hur kul det var men här får ni se massa massa bilder så kanske ni förstår! Våran guide hette Dan och han var nog den coolaste av dem alla och lärde sig lite svenska av oss "Ta min paddel"

Geraldine?

Efter tre nätter i Queenstown åkte vi vidare mot Geraldine, där skulle vi forsränna. Men innan den historien så stannade vi en liten stund vid ett grymt fint ställe! En sjö nära den lilla byn Twizle som var obeskrivligt vackert!

Som ni ser på bilderna så är sjön aldeles turkos och i bakgrunden ser man snöiga berg. Det högsta berget som syns är det högsta berget i Nya Zeeland som heter Mt Cook! Mt Cook är 3,754m och är täckt av glaciärer. Mt Cook försöktes bestigas av en irländare och två andra snubbar. Men de lyckades inte och bara några månader senare lir de besegrade av ett par bönder från byn nedanför.

Vi lämnar Mt Cook utsikten och åker vidare mot Geraldine där vi och 4 andra svenskar hoppar av och ska bli upphämtade an Irländaren Bill som ska ta oss ut till ingenstans och lämna oss där under natten ensamma i en stuga där det är typ 3 timmar till nämnsta civilisation! Värsta skräckfilmen jag lovar!

Här stannar vi en natt och dödar flugor och spelar monopol med de andra svenskarna som var supertrevliga.

Queenstown

En kort bussåkning från Wanaka till Queenstown med ett par stopp vid Cromwell (en fruktstad) och Kawaru Bungy Bridge.

Kawaru Bungy Bridge är den första stället i världen där man fick hoppa Bungy Jump! AJ Hackett var snubben som startade hela konceptet med Bungy Jump. Han är även den som slått rekordet i världens högsta bungy, vilket var ifrån en hellikopter på 1km. När AJ Hackett reste runt världen för att precentera detta så var han bla. i Paris och skulle hoppa från Eifeltornet! När han kom ner blev han gripen av polisen för terrordåd! Han svarade då "Nej jag gjorde ett turistdåd".

Jag och Alexander hoppade inte just då (det finns andra bla. det nästhögsta i världen på 134m som Alexander ska hoppa nästa gång) och det största Canyon Swinget i världen (som vi båda ska göra någon gång). Alexander hoppade dock ett på 47m inne i Queenstown jag filmade, ska försöka lägga ut det någon gång. Våra busschaufförer hoppade tillsammans här, vilket var jättekul att titta på!

Nog om Bungy! Det finns tusentals saker man kan göra i Queenstown så vi var där i 3 nätter! Vi åkte Luge och linbana och gondol upp till den höga klippan! Vi åt även de största pizzorna jag sett på Fad Badgers Pizza och så åt vi en utav de godaste hamburgarna i världen (enligt någon kritiker) på ett ställe som hette Ferg Burger

Wanaka

Efter två nätter i Franz Josef åker vi vidare mot Wanaka.
Wanaka är en stor skidort och har en stor sjö som är den tredje största sjön i Nya Zeeland. Sjön heter Lake Wanaka och bredvid den sjön ligger en annan mindre sjö som heter Hawea.

Lake Wanaka betyder på Maori "Vacker sjö".

Vi var väldigt trötta när vi kom fram hit så vi gick en liten promenad till stranden där våran busschauför hade sagt att det skulle finnas delfiner (vi såg inga så det var nog en myt). Sedan köpte vi biljetter till en bio som skulle vara asball! Det var den också! När man kom in satte man sig i vanliga soffor. Det fanns även gamla bilar med soffor i som man kunde sätta sig och se på filmen i. Utbudet på filmer var väll inte så bra just då så vi fick se på en fransk film som heter Amour. Tråkig, men rolig upplevelse!

Dagen efter åker vi med bussen till "Puzzling World", som hade massa coola saker i sig! Bland annat ett rum som var helt snett och massa roliga saker för folk som gillar knep och knåp! Här fanns även en av världens mest fotograferade toalett!

Franz Josef

Vi lämnade Poo Pub kl. halv 7 med 2 bussar fulla med bakfulla ungdommar. På väg mot Franz Josef kör vi in mot regnskogarna! Vi stannar för att äta frukost på ett mycket märkligt men roligt ställe. Bushmans centre är ett litet café/museum mitt inne i regnskogen. Här bor typ 3 personer och lever på detta cafét som är till för att visa hur dumma folk kan vara som importerar pungdjur till Nya Zeeland. Pungdjur är nämligen ett STORT probem här! De anses som stora skadedjur och man kan köpa pungdjurspäls överallt!

Vi kommer fram till Franz Josef och många åker upp till den snabbaste glaciären i hela världen! Vi stannar nere i byn för att vänta på att vi ska åka och paddla på sjön och in i regnskogen. Dagen efter går jag och Alexander en promenad i spöregnet upp till en tunnel som heter Tatare Tunnels, vi går in 5 meter in i innan vi blir rädda och går ut igen. Men vi såg en stor spindel och en lysmask! Coolt!

Lake Mahinapua

På väg från Westport stannade vi till för att gå på en promenad längs kusten. På promenaden såg vi pälssälar i massor och en cool fågel som heter Weka.

När vi åkte vidare stannade vi också vid ett ställe som heter Punakaiki. Här finns de berömda "Pancake rocks" som ser ut som pannkakor som staplats till stora klippor. Här såg vi också massa Weka fåglar. Detta var en av de finaste platserna vi kom till under resan tycker jag. Kanske för att jag sett fram emot dessa klippor sedan vi var i Sverige.

När vi kom fram till Lake Mahinapua ser vi att vi bor mitt ute i ingenstans hos en gammal pubb ägare som heter Les, som är 86 år gammal. Stället hade han döpt till "Poo pub". Här var det BBQ med köttbitar stora som huvuden! På kvällen var det utklädningsparty inne på pubben med temat superhjältar! Jag klädde ut mig till en fiskare, Alexander till en snubbe med hatt och pipa (man skulle klä ut sig till någon personlig hjälte... men man hade inte så mycket man kunde ha på sig). Innan detta gick vi en promenad till sjön.

Sweet as!

Westport

Efter en natt oroandes över att få besök av bedbuggs (som vi inte fick) så åkte vi vidare mot Westport.

I Westport bor det ca. 6000 människor som nästan alla är gruvarbetare eller ättlingar till gruvarbetare. Här fanns mycket Green Stones som var en sten som Maori folket kämpade väldigt hårt för. Denna stensort användes för att gör vapen och liknande men nu kan man hitta denna stenen i många smycken.

Westport hade också mycket guldgruvor, det finns lite kvar men inte mycket. Nu bryter man mer kol.

Kaiteriteri

Tänkte skriva lite om våran resa runt sydön! Vi kom hem igår och vi har inte haft internet så får blogga om allt nu. Men tar en dag i tagen varje dag. Så håll utkik de kommande dagarna så får ni reda på var vi gjort för spännande!

Första dagen blir vi hämtade inne i Wellington kl. 7:30... Det sa dem i telefonen men de kom inte förrän en halvtimma senare. Vi kom iallafall med och åkte med färjan över till sydön. När vi kommer till Picton får vi våran Kiwi Experience biljett och åker vidare mot Marlborough Valley.

Marlborough Valley är en stor vinodling, där ca. 70% av allt vitt vin från Nya Zeeland kommer ifrån! Väldigt vackert med de gröna växterna. Där stannade vi och åt lunch. Efter en timma ungefär åker vi vidare mot Nelson.

Nelson döptes av en gubbe som aldrig ens tog sig till Nya Zeeland. Nelson ligger i centrum av hela Nya Zeeland och här är det poppulärt med Mountainbike, och det bor nästan bara gamla och hippies där sa våran busschaufför Josh! Här lämnade vi bara av folk och åkte vidare mot Kaiteriteri.

Kaiteriteri är svårt att uttala men vi lärde oss! Och det låter coolt! Haha! Här var vårt övernattningsställe. Det fanns en grymt fin strand här där vi satt och latade oss resten av dagen. (vi hade ännu inte fått våra pengar överförda så kunde inte göra något). Många åkte upp till naturreservatet och gick där, eller paddlade längs kusten.